Bouwstijl: Romaans
Datering: 13e eeuw
Restauratie: 1988
Ligging
De terp met daarop het oude dorp is deels afgegraven en dit kan men aan de noordkant heel duidelijk zien. Op het overgebleven deel van de terp staat de Kerk.
Exterieur
Kenmerkend zijn de dikke muren en de kleine (rond)boogvensters, de bouwstijl uit de 10e tot 13e eeuw. De kerk staat op een hoge terp en is opgetrokken uit een groot formaat baksteen. Het gebouw heeft geen westingang. De kerk van Raard was oorspronkelijk eigendom van het klooster Klaarkamp. De toren stamt uit 1787. De klokken in de toren zijn van 1523 en 1620.
Interieur
De kerk heeft een eikenhouten preekstoel uit 1650. De kuip heeft gegroefde Ionische, balusters, waartussen gesneden panelen. De kerkruimte en inrichting zijn eenvoudig.
Beeldend kunstenares Irene Verbeek heeft de vrije hand gekregen om het interieur van de kerk in Raard een eigen gezicht te geven. De muren zijn opnieuw witgekalkt en de balken en planken vloeren zijn in rode en gele okers, aardse kleuren, geverfd. Het tongewelf is in blauwe kleuren geschilderd met een gouden streep in het midden die een kier naar de hemel symboliseert. Een tegen de muur geplaatst reliëf met de naam ‘Zo zonder meer’ laat een afbeelding van een vrouwenlichaam zien, met los wapperend haar. In het koor ligt op de vloer een betonreliëf met de afdruk van een lichaam in foetushouding.
Huidig gebruik
De kerk huisvest sinds 2002 het OerKa Irene Verbeek Museum. Elk jaar is er een wisselende expositie met werk van beeldend kunstenares Irene Verbeek. In het interieur vallen meteen de monumentale schilderijen van paarden, wolven en andere ‘oer’-dieren op.