|

Draaibrug te Tiendeveen


Draaibrug te Tiendeveen
©: Stichting Industrieel Erfgoed Noord Nederland

Schutsluis

Om de economische positie van Hoogeveen te verbeteren, werd in de jaren 1923-1926 het Linthorst-Homankanaal gegraven. Dit scheepvaartkanaal vormde de verbinding tussen de Hoogeveensche Vaart bij Hoogeveen en Beilen. Vanuit Beilen werd aangesloten op de Beiler Vaart, waarmee de Drentse Hoofdvaart bij Hoogersmilde kon worden bereikt. Het Linthorst-Homankanaal werd in het kader van de werkverschaffing gebouwd.

Over het kanaal werden een tiental ijzeren draaibruggen gebouwd als oeververbinding. De brug bij Tiendeveen heeft een draaibaar gedeelte dat bestaat uit een geklonken ijzerconstructie. Na de sluiting van het kanaal voor de scheepvaart in 1966 werden de draaibruggen vastgezet.

© Foto voorblad: Stichting Industrieel Erfgoed Noord Nederland
Lês mear


Nieuwe encyclopedie van Fryslân voor slechts € 29,90 incl. verzenden!

Bijna 8 kilogram aan kennis over Friesland! Wees er snel bij want op is op.

De Nieuwe Encyclopedie van Fryslân is een onmisbare aanvulling in de boekenkast voor iedereen die gek is van Fryslân en meer wil weten van deze provincie. Op 15 september 2016 verscheen de vierdelige encyclopedie die rond de 3000 pagina’s telt, 11.000 trefwoorden bevat en ruim 8 kilo weegt. De encyclopedie staat bomvol actuele kennis over Fryslân en is een echte pageturner geworden.

Voor al diegenen die dit standaardwerk over Fryslân altijd al hadden willen hebben! Nu voor een wel heel speciaal prijsje! Maar let op! Op = Op!